Minna Pyykön maailma

Minna Pyykön maailma

Äitienpäivän kasviretki Muolaansuolle

ma 10.5. klo 1.30–1.55
Viimeisin

Suomen luonto on upea – ja paljon ihmeellisempi kuin toistaiseksi ymmärrämme. Tapaan ohjelmassani tutkijoita, luontoharrastajia ja taiteilijoita, joiden kanssa sukellamme luonnon ihmeelliseen maailmaan. Pohdimme luonnon monimuotoisuutta, kauneutta ja elämän mysteereitä. Vaikka suomalainen luontotutkimus on huippuluokkaa, joka vuosi löydetään uutta jännittävää tietoa. Tervetuloa mukaan!

Yle Radio Suomessa sunnuntaisin klo 8.30

Aiemmat lähetykset

Äitienpäivän kasviretki Muolaansuolle

ma 10.5. klo 1.30–1.55

Minna Pyykkö lähti äitienpäivän kasviretkelle Muolaansuolle Espooseen. Suo on niin pieni, että harva on siitä kuullut. Pieniä ovat kyllä monet suokasvitkin. Oppaana kasviretkellä oli kasvitieteen professori Jouko Rikkinen. Kevät on hienoa suoretkiaikaa, mutta Jouko Rikkinen vihtyy soilla myös keskikesällä, kun hyttysiä on eniten- ja paljain jaloin!

Lintujen aamukonsertti Lohjalla

su 2.5. klo 8.30–8.55

Lintuasiantuntija Jan Södersved Birdlife Suomesta ja luontotoimittajat Asko Hauta-aho ja Minna Pyykkö viettivät keväisen yön Lohjalla lintuja kuunnellen. Minna Pyykön maailma- ohjelma tehtiin suorana paikanpäältä Hyvelänjärven rantapenkalta. Äänisuunnittelusta vastasi Mikko Kuokka.

Miten lehtopöllöjä matkitaan?

ma 26.4. klo 1.30–1.55

Lintujen äänten tunteminen on tärkeää, jos haluaa kunnolla perehtyä niiden elämään. Lintuharrastaja ekologi Andreas Linden kertoi, miten hän itse aikanaan oppi tuntemaan lintujen ääniä, ja miten hän perehtyi lehtopöllöjen ääniin ja opetteli jopa matkimaan niitä.

Miten valokuvataiteilija Sanna Kannisto innostui kuvaamaan pikkulintuja?

ma 19.4. klo 1.30–1.55

Nyt eletään lintujen kevätmuuton aikaa. Monet parhaillaan Suomeen saapuvat pikkulinnut ovat läheltä katsottuna itse asiassa todella kauniita: niissä on paljon harmaan ja ruskean eri sävyjä ja kirkkaita värejä. Valokuvataiteilija Sanna Kanniston suurissa valokuvissa kotimaisten pikkulintujen kauneus ja rakenteen yksityiskohdat tulevat esille. Miten hän on innostunut kuvaamaan lintuja? Ja miten niiden kuvaaminen eroaa lepakoiden, käärmeiden ja sammakoiden kuvaamisesta sademetsäolosuhteissa?