Juuso Pekkinen

Juuso Pekkinen

Hevoset ovat videopelien “vakiokalustoa”, mutta harva tuntee miljoonien pelaamat hevosaiheiset videopelit

eilen klo 22.32–23.30
Viimeisin

Juuso Pekkinen etsii suurempaa ymmärrystä ympäröivästä todellisuudesta ja tarjoilee hydraatiota intohimoiseen tiedonjanoon. Maanantaisin Yle Puhe ja Yle Areena.

Aiemmat lähetykset

Hevoset ovat videopelien “vakiokalustoa”, mutta harva tuntee miljoonien pelaamat hevosaiheiset videopelit

eilen klo 22.32–23.30

Red Dead Redemption -pelejä tai Zeldoja pelanneet tietävät, että hevosilla on näissä (ja monissa muissa) videopeleissä tärkeä pelimekaaninen rooli. Harva kuitenkaan tuntee miljoonien pelaajien pelaamien - usein tytöille suunnattujen - hevosaiheisten videopelien maailman. Howrse, Star Stable Online ja Unelmahevonen eivät sano monille mitään.

Hevosaiheiset online-pelit ovat olleet edelläkävijöitä pelien sisäisissä ostoissa. Siinä missä monissa valtavirtapeleissä pelaaja käytännössä pakotetaan pelaamaan mieshahmolla, hevosaiheisten pelien maailmassa on tyypillistä, että pelihahmo on naispuolinen. Hevosaiheisia videopelejä on monenlaisia: pelit voivat olla tarinavetoisia, joissakin peleissä keskitytään tallirutiineihin ja toisissa fokuksessa on realistinen ratsastus.

Jaana Tiiri on intohimoinen hevosaiheisten videopelien harrastaja. Tiirin väite on, että hevosaiheiset pelit ovat jääneet suurelta yleisöltä piiloon, koska ns. “tyttöjen juttuja” on läpi historian pidetty lähtökohtaisesti jonain sellaisena, jota ei tarvitse ottaa vakavasti tai huomioida.

Kohtaamisia syvässä päässä.

"Painamalla HYVÄKSY hyväksyt kaikki evästeet" - Verkkoseurannan ajankohtaisia!

toissa päivänä klo 16.15–17.13

Yhdysvalloissa soviteltiin hiljattain oikeusjuttu, jossa vastakkain olivat suuryritykset ja huolestuneet vanhemmat. Vanhemmat syyttivät suomalaisillekkin tuttuja pelisovelluksia siitä, että ne kohdistavat härskisti mainontaa miljoonille lapsille. Australiassa taas järjestö syyttää Facebookkia siitä, että yhtiö sallii mainostajien kohdistaa markkinointia teineille jotka ovat osoittaneet kiinnostusta tupakkatuotteisiin. Molempien tapausten taustalla on se, että yritykset keräävät käyttäjistä dataa ja tekevät sillä rahaa.

Keskustelu tietosuojasta, verkossa tapahtuvasta seurannasta ja mainonnan kohdentamisesta kiihtyy. Apple ja Google ovat ryhtyneet näyttäviin toimiin vastatakseen kansalaisten ja tietosuojaviranomaisten huoliin. Mutta ovatko yhtiöt vilpittömästi hyvällä asialla, vai onko tarkoituksena vain asemoida oma mainosbisnes parempaan asentoon? Kyllä, yksityisyyttä korostavalla Applellakin on oma miljardien dollarien arvoiseksi oletettu mainosbisneksensä.

Juuso Pekkisen haastateltavana on tietosuoja-asiantuntija Heikki Tolvanen. Tolvanen tunnetaan mm. siitä, että hän on kritisoinut Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin evästekäytänteitä. Tolvanen on ollut mukana perustamassa PrivacyAnt-nimistä tietosuojaan keskittyvää yritystä.

Kohtaamisia syvässä päässä.

Google vs. Oracle - 10 vuoden oikeustaistelu vain 11 500 koodirivin tähden

ma 26.4. klo 22.32–23.30

Yhdysvaltojen korkein oikeus antoi juuri päätöksensä pitkässä kiistassa, jossa vastakkain ovat olleet Google ja ohjelmistojätti Oracle. Kiistan ytimessä on noin 11 500 riviä koodia, jotka Google kopioi Android-käyttöjärjestelmäänsä. Erikoinen sivujuonne tapauksessa on vuonna 1994 päättynyt oikeusjuttu, jonka keskiössä oli Roy Orbisonin kappale Oh, Pretty Woman.

Jos ei ole juristi tai koodari, Googlen ja Oraclen kiista näyttää tosi tekniseltä ja monimutkaiselta. Mutta koko keissiä kehystää se hetki, jossa älypuhelinten käyttöjärjestelmien välinen kisa lähti toden teolla käyntiin. Nokia hallitsi älypuhelinmarkkinaa, Apple lanseerasi juuri Iphonensa ja Google yritti kovasti saada jalansijaa markkinaan. Yhtenä ratkaisuna Google kopioi nuo mainitut koodirivit, jotka sittemmin johtivat pitkään kiistaan Oraclen kanssa.

Haastateltavana jaksossa on alustastrategioihin perehtynyt Kimmo Karhu.

Kohtaamisia syvässä päässä.

Welcome to the virtuaalitodellisuus! XR-teknologioiden syvin olemus, historia ja nykytila

la 24.4. klo 6.02–7.00

Tämä podcast on äänitetty virtuaalitodellisuudessa! Juuso Pekkinen laittaa VR-lasit pandemia-ajan äänitysvaatekomerossa päähän ja tapaa virtuaalitodellisuudessa XR-kuraattorina toimivan Santeri Suomisen.

Pekkinen ja Suominen keskustelevat mm. Facebookin asemasta kuluttajapuolen VR-laitteissa, virtuaalitodellisuuden historiasta, sekä siitä mikä tekee virtuaalitodellisuudesta aivan omanlaisensa median. Jakso luotaa XR-teknologioiden ajankohtaisia, sekä avaa filosofisempia näkymiä mediumin olemukseen.

Jakso sopii sekä edistyneemmille käyttäjille, että virtuaalitodellisuudesta vasta kiinnostuneille!

Kohtaamisia syvässä päässä.

"Lisää hakaristejä, parantaa myyntiä!" - fasismin pimeä kulttuuriperintö

su 18.4. klo 16.15–17.13

Toisen maailmansodan jälkeen natseista, fasisteista ja äärioikeistolaisesta kuvastosta on tullut populaarikulttuurin peruskauraa. Kansallissosialistisen Saksan symboleita paheksutaan katukuvassa, mutta niillä tehdään rahaa elokuvissa, videopeleissä ja tv-sarjoissa.

Black metal -musiikkityylin sisällä on taas oma “kansallissosialistinen siipensä”. Tutkija Aila Mustamon tekemän tutkimuksen pohjalta voi kuitenkin todeta, että jokainen “natsibändien” keikoilla kävijä ei kuitenkaan välttämättä allekirjoita äärioikeistolaista maailmankuvaa; ilmiö on monisyinen ja osin ristiriitainen.

Jaksossa ovat haastateltavina tutkijat Kimi Kärki, Kari Kallioniemi ja Aila Mustamo. He ovat mukana Koneen säätiön rahoittamassa projektissa, jossa tutkitaan fasismin pimeää kulttuuriperintöä Suomessa. Projektissa keskitytään erityisesti fasismin kulttuuriin jättämän jäljen tunneilmastoon.

Lisäksi mukana keskustelussa on (tietysti) kuunatseista kertovien Iron Sky -elokuvien alkuperäisidean isä Jarmo Puskala.

Kohtaamisia syvässä päässä.