Luomiskertomus

Luomiskertomus

Philip Teir: “Ymmärrän kirjailijoiden tarpeen sanoa: tämä on vain romaani, ei minun elämääni.”

tänään klo 11.40–11.57
Viimeisin

Luomiskertomus on ohjelma kirjan synnystä. Kirjailijat kertovat tarinoita uusimman kirjansa taustalta. Millaiset sattumukset, tapahtumat ja havainnot vaikuttivat siihen, että kirjasta tuli sellainen kuin tuli. Ohjelmaa toimittavat Anna Tulusto ja Kaisa Pulakka.

Aiemmat lähetykset

Philip Teir: “Ymmärrän kirjailijoiden tarpeen sanoa: tämä on vain romaani, ei minun elämääni.”

tänään klo 11.40–11.57

Neitsytpolku kertoo rakastumisesta, eroamisesta ja uusperheen rakentamisesta. Philip Teir kirjoitti romaanin oman elämänkokemuksensa pohjalta. Kirjoittamisessa oma pieni roolinsa on yhdysvaltalaisella kirjailijalla Richard Yatesilla, vähän isompi ruotsalaisella Hjalmar Söderbergillä ja ehkä suurin etäisyyden löytämisellä. Teir kertoo Anna Tuluston toimittamassa ohjelmassa myös, minkä kirjan kohdan kirjoittaminen oli vaikeinta.

Philip Teir: “Ymmärrän kirjailijoiden tarpeen sanoa: tämä on vain romaani, ei minun elämääni.”

su 29.3. klo 9.05–9.22

Neitsytpolku kertoo rakastumisesta, eroamisesta ja uusperheen rakentamisesta. Philip Teir kirjoitti romaanin oman elämänkokemuksensa pohjalta. Kirjoittamisessa oma pieni roolinsa on yhdysvaltalaisella kirjailijalla Richard Yatesilla, vähän isompi ruotsalaisella Hjalmar Söderbergillä ja ehkä suurin etäisyyden löytämisellä. Teir kertoo Anna Tuluston toimittamassa ohjelmassa myös, minkä kirjan kohdan kirjoittaminen oli vaikeinta.

Philip Teir: “Ymmärrän kirjailijoiden tarpeen sanoa: tämä on vain romaani, ei minun elämääni.”

la 28.3. klo 10.00–10.17

Neitsytpolku kertoo rakastumisesta, eroamisesta ja uusperheen rakentamisesta. Philip Teir kirjoitti romaanin oman elämänkokemuksensa pohjalta. Kirjoittamisessa oma pieni roolinsa on yhdysvaltalaisella kirjailijalla Richard Yatesilla, vähän isompi ruotsalaisella Hjalmar Söderbergillä ja ehkä suurin etäisyyden löytämisellä. Teir kertoo Anna Tuluston toimittamassa ohjelmassa myös, minkä kirjan kohdan kirjoittaminen oli vaikeinta.

"On maagisen hienoa päästä salaisuuden kantamisesta", sanoo Elina Kilkku

to 26.3. klo 11.40–11.57

Ihana tyttö kertoo 15-vuotiaan tytön ja nelikymppisen ohjaajamiehen suhteesta. Romaani pohjautuu Elina Kilkun omaan nuoruuden kokemukseen. Kilkku kertoo, että kirjaa ei ehkä olisi syntynyt ilman metoo-liikettä, neuvolan terapeuttia ja niitä monia muiden tarinoita, jotka metoo toi esiin. Nuoruuden päiväkirjansa luettuaan teksti alkoi tulvia kuin pato olisi auennut. Kuva: Raili Tuikka / Yle

"On maagisen hienoa päästä salaisuuden kantamisesta", sanoo Elina Kilkku

su 22.3. klo 9.05–9.22

Ihana tyttö kertoo 15-vuotiaan tytön ja nelikymppisen ohjaajamiehen suhteesta. Romaani pohjautuu Elina Kilkun omaan nuoruuden kokemukseen. Kilkku kertoo, että kirjaa ei ehkä olisi syntynyt ilman metoo-liikettä, neuvolan terapeuttia ja niitä monia muiden tarinoita, jotka metoo toi esiin. Nuoruuden päiväkirjansa luettuaan teksti alkoi tulvia kuin pato olisi auennut. Kuva: Raili Tuikka / Yle

"On maagisen hienoa päästä salaisuuden kantamisesta", sanoo Elina Kilkku

la 21.3. klo 10.00–10.17

Ihana tyttö kertoo 15-vuotiaan tytön ja nelikymppisen ohjaajamiehen suhteesta. Romaani pohjautuu Elina Kilkun omaan nuoruuden kokemukseen. Kilkku kertoo, että kirjaa ei ehkä olisi syntynyt ilman metoo-liikettä, neuvolan terapeuttia ja niitä monia muiden tarinoita, jotka metoo toi esiin. Nuoruuden päiväkirjansa luettuaan teksti alkoi tulvia kuin pato olisi auennut. Kuva: Raili Tuikka / Yle

"Oman elämänsä salapoliisi" löytää Johannes Ekholmin romaanista vaikka mitä

to 19.3. klo 11.40–11.57

Planet Fun Fun on fragmentaarinen romaani, jonka kirjoittamiseen liittyi paljon järjestelmällisyyttä, mutta myös jonkin verran magiikkaa. Johannes Ekholm kertoo Anna Tuluston toimittamassa ohjelmassa, miten semiootikko Roland Barthes, Viikin kampuksella ollut gorilla-veistos ja Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema liittyvät romaanin kirjoittamiseen ja puhuu suhteestaan dekkarikirjallisuuteen.

"Oman elämänsä salapoliisi" löytää Johannes Ekholmin romaanista vaikka mitä

su 15.3. klo 9.05–9.22

Planet Fun Fun on fragmentaarinen romaani, jonka kirjoittamiseen liittyi paljon järjestelmällisyyttä, mutta myös jonkin verran magiikkaa. Johannes Ekholm kertoo Anna Tuluston toimittamassa ohjelmassa, miten semiootikko Roland Barthes, Viikin kampuksella ollut gorilla-veistos ja Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema liittyvät romaanin kirjoittamiseen ja puhuu suhteestaan dekkarikirjallisuuteen.

"Oman elämänsä salapoliisi" löytää Johannes Ekholmin romaanista vaikka mitä

la 14.3. klo 18.00–18.17

Planet Fun Fun on fragmentaarinen romaani, jonka kirjoittamiseen liittyi paljon järjestelmällisyyttä, mutta myös jonkin verran magiikkaa. Johannes Ekholm kertoo Anna Tuluston toimittamassa ohjelmassa, miten semiootikko Roland Barthes, Viikin kampuksella ollut gorilla-veistos ja Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema liittyvät romaanin kirjoittamiseen ja puhuu suhteestaan dekkarikirjallisuuteen.

"Tämä tarina ja nämä henkilöt halusivat tulla maailmaan romaanin muodossa", sanoo elokuvaohjaaja Saara Cantell

to 12.3. klo 11.40–11.57

Lähes koko ikänsä kirjoittanut elokuvaohjaaja Saara Cantell kirjoitti esikoisromaanin "Kesken jääneet hetket", koska tarina soi hänen päässään lauseina eikä lähtenyt elämään kuvina. Kirjan iso teema on muistaminen, mitä ja miten muistamme ja miten eri lailla muistamme samatkin asiat. Cantell joutuikin kirjoitusprosessin aikana pohtimaan omia muistikuviaan. Ovatko asiat tapahtuneet näin, vai sittenkin jotenkin toisin? Tai ovatko jotkut asiat tapahtuneet peräti jossain toisessa, rinnakkaisessa todellisuudessa? Toimittajana Jouko Salokorpi. Kuva: Raili Tuikka / Yle

"Tämä tarina ja nämä henkilöt halusivat tulla maailmaan romaanin muodossa", sanoo elokuvaohjaaja Saara Cantell

su 8.3. klo 9.05–9.22

Lähes koko ikänsä kirjoittanut elokuvaohjaaja Saara Cantell kirjoitti esikoisromaanin "Kesken jääneet hetket", koska tarina soi hänen päässään lauseina eikä lähtenyt elämään kuvina. Kirjan iso teema on muistaminen, mitä ja miten muistamme ja miten eri lailla muistamme samatkin asiat. Cantell joutuikin kirjoitusprosessin aikana pohtimaan omia muistikuviaan. Ovatko asiat tapahtuneet näin, vai sittenkin jotenkin toisin? Tai ovatko jotkut asiat tapahtuneet peräti jossain toisessa, rinnakkaisessa todellisuudessa? Toimittajana Jouko Salokorpi. Kuva: Raili Tuikka / Yle

"Tämä tarina ja nämä henkilöt halusivat tulla maailmaan romaanin muodossa", sanoo elokuvaohjaaja Saara Cantell

la 7.3. klo 9.00–9.17

Lähes koko ikänsä kirjoittanut elokuvaohjaaja Saara Cantell kirjoitti esikoisromaanin "Kesken jääneet hetket", koska tarina soi hänen päässään lauseina eikä lähtenyt elämään kuvina. Kirjan iso teema on muistaminen, mitä ja miten muistamme ja miten eri lailla muistamme samatkin asiat. Cantell joutuikin kirjoitusprosessin aikana pohtimaan omia muistikuviaan. Ovatko asiat tapahtuneet näin, vai sittenkin jotenkin toisin? Tai ovatko jotkut asiat tapahtuneet peräti jossain toisessa, rinnakkaisessa todellisuudessa? Toimittajana Jouko Salokorpi. Kuva: Raili Tuikka / Yle

"Tiedemaailma on trillerimäinen", sanoo geenitutkimuksesta trillerin kirjoittanut Tiina Raevaara

to 5.3. klo 11.40–11.57

Tieteen isot eettiset kysymykset, tieteellisten termien metaforisuus sekä pelottavuuden ja tieteen suhde innoittivat Tiina Raevaaraa kirjoitustyössä. Psykologisessa trillerissä Kaksoiskierre luodaan kimeerejä ja pohditaan tieteen ja taiteen ristivetoa. Tieteilijätaustainen kirjailija kertoo Anna Tuluston haastattelussa myös, miten viritti trillerinsä ja mikä rooli Kouvolalla ja eineksillä oli kirjoitusprosessissa. Kuva: Raili Tuikka / Yle